Doskonalenie zarządzania magazynem poprzez doszkalanie się jest kluczową aktywnością, której powinien się poddawać każdy kierownik magazynu. Tak naprawdę dotyczy to każdego z pracowników mającego wpływ na zarządzanie lub aspirującego do objęcia stanowiska szefa magazynu. Nawykowo, mamy tendencję do widzenia świata przez pryzmat zjawiska stałego. Wydaje nam się, że wystarczy się raz czegoś nauczyć i będziemy to mieli przez całe życie. Jednak świat zmienia się w sposób ciągły. Wymusza to na nas utrzymywanie stałego rozwoju, nawet w tak “twardej” dziedzinie jak magazynowanie. W tym wpisie pokażemy na czym polega realne zdobywanie nowych umiejętności w zakresie obsługi magazynu.
Zdobywanie kompetencji progowych w zarządzaniu magazynem
Kompetencje progowe to podstawowe kompetencje wymagane na stanowisku kierownika i szefa magazynu (zobacz też zasady organizacji magazynu). Nie są one związane bezpośrednio z wynikami pracy na tym stanowisku (z osiąganymi wynikami). Pisaliśmy o tym w poprzednim wpisie kierownik magazynu cechy charakteru oraz artykule jak zostać kierownikiem magazynu. Opisywane tam kompetencje i pożądane cechy charakteru mogą być kształtowane, poprawiane, udoskonalane poprzez szkolenia i pracę własną pracownika. Ostatecznie prowadzi to do bazowego poziomu panowania nad magazynem pozwalającego na spełnienie funkcji szefa magazynu.
Kompetencje dotyczące działania
Kompetencje dotyczące działania bezpośrednio wiążą się już z osiąganymi wynikami. Obejmują one DZIAŁANIA prowadzące do osiągania rezultatów zgodnych z celami strategicznymi własnej firmy.
Gdzie na tej mapie znajduje się ROTATO
Program Rotato, który jest sednem naszej działalności zajmuje kawałek miejsca wśród kompetencji progowych i część w kompetencjach dotyczących działania. Żeby więc wytłumaczyć oba opisywane obszary kompetencji wypunktujemy niektóre cechy Rotato przynależne do tych sfer.
Cechy Rotato należące do kompetencji progowych
- nie dopuszczanie do tworzenia nadmiernych zapasów
- kontrola stanów magazynowych
- generowanie bieżących sugestii zakupowych
- zapobieganie brakom magazynowym
- utrzymywanie optymalnego poziomu zapasów
- nie dopuszczanie do tworzenia nadmiernych, zalegających zapasów
- minimalizacja kosztów utrzymania zapasów
Cechy Rotato należące do kompetencji działania
- prognozowanie przyszłej sprzedaży
- generowanie sugestii zakupowych wobec zamówień dużych wolumenów (zakupy strategiczne)
- zwiększanie rentowności firmy
- poprawianie wskaźnika rotacji magazynu
- wykrywanie nowych trendów zakupowych
Doskonalenie zarządzania magazynem – jak kształtuje się nowe umiejętności
Skuteczne utworzenie nowych umiejętności wymaga przejścia trzech kroków:
- opanowanie wiedzy z danego obszaru (efekt: rozumiem to)
- zdobycie umiejętności (efekt: wiem jak i potrafię to zrobić)
- ukształtowanie postawy gotowości do wprowadzenia w życie (efekt: chcę i jestem gotów wprowadzić to w życie)
Niestety zazwyczaj “ludzie frontu” nie rozumieją tego zjawiska i uważają, że jak ktoś usłyszał na szkoleniu o czymś to już automatycznie powinien to potrafić robić. Tak nie jest. Dobre szkolenie powinno obejmować całe trzy wymienione kroki (choć praktycznie trzeba jeszcze nieco więcej czasu na ten ostatni).
Doskonalenie zarządzania magazynem – szkolenia obejmujące zestawy kompetencji
W tym artykule tylko wspomnimy o takich szkoleniach. W ramach takiego zestawu możemy przeszkolić się w zakresie kilku ważnych kompetencji magazynowych.
Najnowsze komentarze