Zarządzanie pracownikami magazynu jest związane z zestawem kompetencji magazynowych, o których pisaliśmy w poprzednim artykule doskonalenie zarządzania magazynem. Należy do sfery kompetencji progowych czyli tych, które stanowią o sprawnym i w miarę bezproblemowym funkcjonowaniu magazynu (patrz lewa strona zamieszczonej tam grafiki). Jednak ma też silny wpływ na kompetencje dotyczące działania. Nie da się bowiem osiągać dobrych wyników bez zdolności do wyegzekwowania kluczowych decyzji od pracowników oraz od członków zarządu firmy.

Rotacja zapasów magazynowych – rygor zakupów, rygor dyscypliny

Utrzymanie optymalnego wskaźnika rotacji zapasów w magazynie wymaga utrzymania rygorów wobec podjętych decyzji. Nie jest możliwe byśmy np. doprowadzili do “odchudzenia” magazynu w sytuacji, gdy współpracownicy nie respektują strategicznych wytycznych. Jeżeli nasz szef nie rozumie i nie stosuje się do nich, również nie uzyskamy zakładanego wyniku. Do uzyskania efektu potrzebna jest dyscyplina w obrębie całego zespołu realizującego zadanie.

Zarządzanie pracownikami magazynu-kompetencje
Zarządzanie pracownikami magazynu-kompetencje

Podobnie jeśli chcemy się skupić na minimalizacji kosztów utrzymania zapasów (np. przy użyciu ROTATO) to nie osiągniemy tego jeśli wszystkie osoby biorące udział w procesie ich redukcji nie będą z nami współpracowały. Innym podobnym zadaniem jest zamiana zapasu nierotującego na rotujący. Może ich być wiele stosownie do sytuacji firmy.

Zarządzanie pracownikami magazynu – zakresy kompetencji

Zauważcie, że z kształceniem kompetencji jest jak z prowadzeniem działań wojennych: ofensywę możesz prowadzić dopiero wtedy, gdy zabezpieczone masz tyły. Zobaczmy więc jakie są obszary kompetencji związane z zarządzaniem pracowników magazynu.

  • umiejętności budowania zespołów
  • coachingu
  • delegowania zadań
  • kontroli menedżerskiej
  • sprawnej i skutecznej komunikacji
  • rozwiązywania konfliktów
  • delegowania zadań
  • zarządzania informacjami, procesami, projektami

Wszystko można (i trzeba) doskonalić

Wszystkie wymienione obszary wymagają stałego doskonalenia. Zazwyczaj, działając “na froncie” nie mamy na to czasu. Tylko systemowe szkolenia, zaplanowane odpowiednio wcześnie mają szansę się odbyć. Pracownicy SAMI muszą wymuszać na firmie prowadzenie tego typu działań (jeżeli nie ma ich w kulturze przedsiębiorstwa)